Pizza roślinna

brok

Pizza. Każdy zna ten smak. I to uczucie. Aromatyczny, kuszący zapach. Chrupiące, lekkie ciasto. Ulubione składniki. Nic dodać, nic ująć. Wiele razy musiałem już tłumaczyć ubolewającym nad moim losem znajomym, że jako weganin niczego nie muszę sobie odmawiać. Nawet pizzy. Co prawda nie będzie na niej ciągnącego się sera, ale to nawet lepiej, bo nie będzie na niej ciągnącego się, zbędnego tłuszczu. To chyba największa zaleta wegańskiego jedzenia – prawie wszystko, co jesz (może oprócz chipsów, frytek, białego pieczywa itp.), jest zdrowe, lekkostrawne i smaczne. Dziś więc zapraszam Cię do spróbowania wegańskiej pizzy, która w mojej wersji nie ma w sobie żadnych słabych (czytaj – niezdrowych) punktów.

Potrzebne rzeczy:

  • szklanka 250 ml (do mierzenia);
  • dwie duże miski;
  • piekarnik;
  • blacha do pieczenia;
  • papier do pieczenia.

Ciasto (jeden placek):

  • 5dkg drożdży;
  • 400 g mąki pszennej pełnoziarnistej;
  • łyżka cukru;
  • szczypta soli;
  • bazylia;
  • oregano;
  • 200 ml gotowanej wody (4/5 szklanki).

Wersja bez drożdży:

  • tak jak wyżej, tylko bez drożdży;
  • ewentualnie można dodać 2 łyżeczki proszku do pieczenia;
  • zamiast wody możesz użyć dowolnego mleka roślinnego w tej samej ilości.

Sos:

  • przecier pomidorowy (pół szklanki);
  • 2 ząbki czosnku;
  • sól;
  • pieprz;
  • oregano;
  • bazylia.

Nadzienie – 1 propozycja:

  • bakłażan;
  • cukinia;
  • czerwona cebula;
  • czarne oliwki;
  • świeże pomidory / krojone pomidory z puszki (dla leniuchów);
  • tofu wędzone.

Nadzienie – 2 propozycja:

  • bakłażan;
  • cukinia;
  • czerwona cebula;
  • czarne oliwki;
  • brokuły;
  • świeże pomidory.

t1

Zanim zajmiesz się ciastem pokrój na plasterki bakłażana i delikatnie posyp go solą. Zostaw go na parę/paręnaście minut aż odda wodę (w ten sposób pozbędziesz się gorzkiego posmaku warzywa) i zajmij się ciastem.

Ciasto drożdżowe:

Do miski wsyp pokruszone drożdże, łyżkę cukru, 2 łyżki mąki i 50 ml ciepłej wody. Rozczyn przykryj ścierką i zostaw na około 15 minut w ciepłym miejscu. Po tym czasie dodaj resztę mąki, olej, łyżkę soli, bazylię i oregano. Ugnieć ciasto i ponownie zostaw je na około 50 minut aż urośnie.

Ciasto bez drożdży:

Wsyp wszystkie składniki do miski i dokładnie ugnieć. Następnie rozwałkuj ciasto na blasze.

Sos:

Wylej przecier pomidorowy do miski, wyciśnij do niego ząbki czosnku, dodaj pieprz, oregano bazylię i sól. Ja osobiście nie dodaję soli, bo staram się unikać jej, kiedy to tylko możliwe, ale wybór należy do Ciebie. Rozsmaruj dokładnie sos na cieście.

Teraz możesz odlać wodę, którą oddał z siebie bakłażan.

sos

Nadzienie:

Są dwie możliwości. Możesz położyć na placku surowe, pokrojone warzywa lub wcześniej delikatnie je podgrillować w piekarniku. Jeśli wybierzesz pierwszą opcję, pokrój wszystko na cieńsze plasterki, żeby warzywa na pewno odpowiednio się upiekły.

Pierwszą warstwę na sosie ułóż z bakłażanów. Drugą – z cukinii. Na to wysyp posiekaną czerwoną cebulę, posiekane pomidory i pokrojone w plasterki oliwki.

W drugim wariancie pomidory pokrój w plasterki i połóż je po wysypaniu cebuli i oliwek. Jako ostatnie ułóż na pizzy drobno pokrojone kwiatki brokułu.

W pierwszym wariancie pokrojone plasterki tofu dodaj na około 10 minut przed końcem pieczenia.

Przygotowaną pizzę włóż do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni na około 30 minut. Na gotowe danie możesz jeszcze położyć świeżą bazylię dla dodania aromatu i atrakcyjności. Gotowe!

up

Ten przepis jest naprawdę bardzo smaczny, pożywny i sycący. Brokuły i tofu są świetnym źródłem białka, więc śmiało możesz zjeść taką pizzę na kolację w dniu treningowym.

pers

Smacznego!

JS

 

 

 

Advertisements

4 comments

    1. Istnieje ryzyko, że ciasto będzie wtedy zbyt kruche i nie będzie się trzymać. Możesz spróbować, najwyżej nie będziesz mógł jeść palcami :)

      Like

      1. Żytnia nie ma glutenu, więc nie urośnie tak ładnie. Będzie takie mocno zbite – niezbyt smaczne. Jak już koniecznie żytnia, to lepiej zmieszać z pszenną bądź inną z glutenem.

        Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s