Orientalne nudle z tofu i z warzywami

nudle2

Ten przepis to dowód na to, że najlepsza kuchnia powinna być kreatywna i spontaniczna, a jednocześnie prosta. Danie z nudli wymyśliłem jakieś dwa tygodnie temu i od tego czasu zrobiłem je już trzy razy – tak bardzo mi zasmakowało. Nie miałem pomysłu na obiad, byłem zmęczony po treningu, a musiałem coś szybko zjeść. W szafce znalazłem makaron ryżowy, stwierdziłem więc, że przyrządzę orientalne nudle – wyszło naprawdę smacznie, a przy tym sycąco i pożywnie! Zresztą przekonajcie się sami!

Potrzebne rzeczy:

  • moździerz;
  • duża patelnia (najlepiej wok);
  • deska do krojenia;
  • garnek do makaronu;
  • mała miseczka do sosu.

Składniki:

  • pół kalarepy;
  • 1/3 pora lub jeśli wolisz – połowa czerwonej cebuli;
  • 1 średniej wielkości marchewka;
  • pół papryki (dowolny kolor);
  • pęczek szczypiorku;
  • 25g orzeszków ziemnych;
  • 100 g makaronu ryżowego;
  • pół kostki wędzonego tofu (ok. 90g);
  • zmielone ziarna kolendry;
  • sproszkowany imbir;
  • kurkuma;
  • sproszkowana czerwona papryka;
  • olej kokosowy/olej ryżowy.

Sos:

  • trzy łyżki ciemnego sosu sojowego;
  • trzy łyżki wody;
  • 3-4 łyżeczki cukru trzcinowego/ksylitolu.

składniki

Pokrój wszystkie warzywa w prostokątne kawałki, oczywiście z wyjątkiem pora, którego pokrój w plasterki. Drobno posiekaj szczypiorek.

Rozgrzej olej na woku. Wrzuć marchewkę jako pierwszą i podsmaż ją parę minut. Potem dodaj pora, a po chwili resztę warzyw. Kolejność jest bardzo istotna – marchewka musi smażyć się dłużej, żeby była tak samo miękka jak papryka i kalarepa.

Kiedy wszystkie warzywa będą się smażyć, pokrój w kostkę tofu i przygotuj sos – zmieszaj ze sobą dokładnie wodę, sos sojowy oraz ksylitol bądź cukier. Dzięki temu danie będzie miało ciekawy słodko-słony posmak, który dodatkowo wzbogaci aromat dymu z wędzonego tofu.

Do warzyw dosyp tofu, a następnie zalej wszystko sosem. Niech całość chwilę się poddusi, tak by warzywa i tofu nasiąknęły sosem.

W tym czasie zmiażdż w moździerzu ziarna kolendry i dosyp je do woka. Dodaj resztę przypraw. Uważaj jednak, by nie przesadzić z imbirem. Użyj ponownie moździerza do zmiażdżenia orzeszków ziemnych i zostaw je na później.

moździerz

W między czasie lub na początku gotowania wrzuć do garnka makaron ryżowy i zalej go wrzątkiem na trzy minuty. Pilnuj dokładnie czasu, żeby makaron zbytnio się nie rozmiękł.

Makaron będzie trochę sklejony, więc podrzyj go dokładnie w rękach nad wokiem, a następnie zmieszaj z resztą składników. Upewnij się, że sosu jest wystarczająco, by makaron również mógł nim nasiąknąć.

Na koniec dosyp orzeszki oraz szczypiorek i wszystko dokładnie zmieszaj.

wok1

wok2

wok3

Proste, szybkie, jednogarnkowe danie. Najlepiej smakuje na drugi dzień, kiedy wszystkie smaki dokładnie się przegryzą. Idealnie nadaje się na drugi posiłek po treningu (po pierwszy to oczywiście owocowy koktajl!) – dzięki tofu posiada odpowiednią ilość białka, a poza tym najada na długo.

nudle1

Smacznego!

JS

 

Advertisements

One comment

  1. Hej, fajny przepis, ale taka uwaga co do makaronu ryżowego- powinno sie go namaczać w zimnej wodzie- dzięki temu wchłonie on sos i aromaty. Makaron sojowy namacza się w ciepłej wodzie. Choć rozumiem, że ideą tego dania miała być szybkość gotowania :)
    Pozdrawiam

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s